بیداری اسلامی2

جاوا وب

این سایت را حمایت می کنم

فروشگاه آنلاین

برنامه نویسی VB

جاوا وب

 
 


راه حسین، کوتاهترین راه رسیدن به بهشت است.

بیداری اسلامی2

بیداری» در فارسی، مترادف واژه¬های«الصحوه»، «الوعی»، «یقظه» در زبان عربی است. و بیداری اسلامی جریانی است که در کشور های اسلامی، شکل گرفته است و نوعی هم¬پوشانی یا ترابط مفهومی با مقوله¬های مانند اصلاح دینی، احیاگری دینی، اسلامی¬گرایی و مانند آن دارد و در زبان عربی معاصر نیز، با تعابیر گوناگونی مانند الصحوةالاسلامیه، البعث الاسلامی، التیار الاسلامی، الحرکةالاسلامیه و سر انجام الیقظةالاسلامی و یا در پیوند با برخی از این مفاهم از آن یاد شده است» (بیداری اسلامی، چشم انداز آینده و هدایت آن (مجموعه مقالات هفدمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی،1384ش، ج1، ص217) اما واژه بیداری اسلامی با رویکرد جامعه شناختی را می‌توان نوعی باور تعمیم یافته دانست که تقریباً در همه‌ی جوامع، گروههای مسلمان و حتی آحاد مسلمانان یافت می‌شود» (همان، ص 218).
بیداری ملتها و به ویژه بیداری کشورهای عربی مفهوم تازه و مدرنی از انقلاب را به ذهن می آورد و طیف وسیعی از مخاطبان را در برمی¬گیرد. باتوجه به این که واژه بیداری درقالب مفاهیم و الگوهای گوناگونی معنا می¬شود در اینجا به طوراجمالی به گونه¬های بیداری اشاره می¬شود:
1- مبارزه با استبداد داخلی
بسیاری از کشورهای اسلامی در مقطعی از تاریخ معاصرخود با ظلم و ستم حاکمان داخلی روبه¬رو شدند. و مسلم است که این شیوه حاکمیت، به دیکتاتوری منجرمی شود و هر نوع ظلم، بی¬عدالتی، تجاوز، غارت¬گری، تبعیض نژادی، بوجود آوردن اختلافات طبقاتی و... را برای خود محفوظ می‌دانند. نهضت مشروطه نقطه عطفی در تاریخ ایران است که تلاش ایرانیان در مبارزه با استبداد و ایجاد حکومتی مردمی و مشروطه و کاهش حوزه اقتدار شاهان مستبد را نمودار ساخت(موسوی،1390ش، ص2).
2- مبارزه با استعمار خارجی
مهم‌ترین جلوه بیداری اسلامی در مبارزه با قدرتهای بیگانه و استعماری جلوه¬گر می¬شود. زیرا اکثر کشورهای
اسلامی به صورت مستعمره و یا نیمه مستعمره بوده¬اند(همان). ملی شدن صنعت نفت و نهضت تنباکو در ایران از مظاهر بیداری اسلامی در مسیر مبارزه با استعمار خارجی است(بیداری اسلامی؛ چشم¬انداز آینده و هدایت آن، 1384ش، ج1، ص470).
3- بیداری سیاسی
ضرورت بیدرای سیاسی با توجه به جایگاه و نقش حاکمیت دولتها در جهان بسیار مهم و حیاتی ست، زیرا سیاست گزاره¬ای است که حتی در زاویه¬های خلوت زندگی فردی و خصوصی انسان دخالت دارد، چنانچه سیاست از پشتوانه فکری و علمی سالم و مثبت برخوردار باشد، می‌تواند انسان را در مسیر تکامل هدایت کند، و اگر پشتوانه منفی و ناسالم داشته باشد خسارتهای جبران¬ناپذیر را بر زندگی انسان وارد خواهد ساخت. با توجه به نیروی عقل و آزادی که خداوند در وجود انسان نهاده است، امکان مدیریت، انتخاب و حق تعیین سرنوشت برای انسان محفوظ است، اما بیداری، هوشیاری، بصیرت و آگاهی سیاسی لازمه ذاتی و لاینفک انتخاب و مدیریت سالم و راهگشا است.
ب) بیداری، هدف بزرگ امام خمینی(ره)
معرفی اسلام به عنوان دینی جامع، کامل و الهی به جهانیان و صدور انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر از اهداف بلند امام خمینی بود. ایشان در این زمینه می¬فرماید: «ما به تمام جهان تجربه‌هایمان را صادر می‌کنیم و نتیجه مبارزه و دفاع با ستمگران را بدون کوچکترین چشم¬داشتی به مبارزان راه حق انتقال می‌دهیم و مسلماً محصول صدور این تجربه‌ها جز شکوفه‌های پیروزی و استقلال و پیاده شدن احکام اسلامی برای ملتهای دربند نیست» (امام خمینی،1374ش، ج20، ص118).
 الگو قرار گرفتن انقلاب اسلامی ایران در کشورهای اسلامی و تلاش مسلمانان در راه نزدیک شدن به ارزشها و قوانین اسلامی و حرکت در مسیر تشکیل حکومت اسلامی همان بیداری اسلامی است که امام خمینی(ره) در راه تحقق آن گام برداشته و همه کشورهای جهان را به قیام علیه حاکمان ستمگر می¬خواند و از آنها می¬¬خواهد از انقلاب اسلامی ایران الگو برداری کنند تا از زیر بار ظلم و ستم رها شوند: «اى مسلمانان در همه‌ی بلاد و اقطار عالم بپاخیزید! و اى علماى اعلام جهان اسلام به داد اسلام و بلاد مسلمین و مسلمانان برسید! و در هر گوشه و کنار، هم¬چون ملت ایران و دولت آن و علما و بزرگان این سامان، دست رد به سینه‌ی ستمکاران غرب و شرق زنید و عمال و کار‌شناسان دروغین و مستشاران نفت‌خوار آنان را از بلاد خود بیرون بریزید؛ و هم¬چون سلحشوران ایران، شهادت را بر ذلّت و شرف اسلام و انسانى را بر رفاه و عیش چند روزه‌ی توأم با خوارى و شرمسارى ترجیح داده و در میدان نبرد سیاسى و نظامى برآنان چیره شوید و از هیاهوى تبلیغاتى آنان باک نداشته باشید که خداوند تعالى با شماست «إِن تَنصُروا اللهَ ینَصُرْکمُ و یثبِت أَقدامَکم» (همان، ج19، ص۲۹۰).
قطعاً وقوع انقلاب اسلامی ایران و سیاست خارجی خاص جمهوری اسلامی ایران فضای خاصی را برای تقویت نهضتهای اسلامی در منطقه به وجودآورد. پیام آزادی خواهی، حکومت مردمی و مبارزه با حکومتهای مستبد تحت حمایت غرب، در اوایل دهه هشتاد جنب و جوش خارق¬العاده¬ای درمیان مسلمانان، به ویژه درمصر، عراق، پاکستان، لبنان و آسیای مرکزی ایجاد کرد (ر.ک: پاشاپور، 1382ش، ص18-19). همچنان-که امام (ره) امتهای مسلمان را در به پا خاستن علیه ظلم و ستم تشویق می¬کند و می¬فرماید: «امروز تمام دولتها و بسیاری از ملتهای مسلمان می‌دانند که ملت ایران پس از صد‌ها سال گرفتاری به دست شاهان ستم‌پیشه و ستمکاران حرفه‌ای که اسلام عزیز را وسیله‌ی غارتگری و چپاول برای خود و قدرتهای بزرگ و اخیراً آمریکای جنایتکار قرار داده بودند و قرآن کریم و اسلام بزرگ را در معرض خطر می‌دیدند بپاخاستند و با انقلاب کبیرخود، دولت اسلام را جایگزین رژیم غیر اسلامی و غیر قانونی شاهنشاهی نمودند و دست ابرقدرتها و خصوصاً آمریکای جهان¬خوار را از سلطه‌ی بر اموال و انفس خود قطع نمودند و امید آن است که دیگر برادران مسلمان گرفتار در چنگال خونخواران و ستمکاران، از این انقلاب اسلامی بهره‌برداری کنند و دولتهای اسلامی با پشتیبانی ملتهای خود به انقلاب بزرگ ایران بپیوندند»(پیام امام به حجاج، در شهریور ۱۳۶۰).
ج) معرفی نهضت امام خمینی(ره)
نهضت امام خمینی اوج گرایش اصول¬گرایی اسلامی است که دیگر جنبشهای اسلامی در سراسر جهان تحت تأثیر موفقیت ایشان در تأسیس جمهوری اسلامی توانا شدند. «ژاک برک» در تحلیلی که از اصول¬گرایی اسلامی دارد، ناتوانی کشور های اسلامی را در ارائه مدلهای متناسب با عصر تکنیک و تمدن در قرن بیستم، زمینه¬ساز افراطی شدن آنها می¬داند. وی مهم¬ترین علت درونی را توقف اجتهاد و سرکوب حرکتهای اصلاحی به نام مبارزه با بدعت می¬داند» (شریعتی، 1381ش، ص 8).
 تفکر و طرح امام خمینی در واقع تلفیقی از هویت و توسعه بود. در حالی که رهبران پیشین جنبش بیداری اسلامی چون سید جمال، به دنبال توسعه و تجدد بودند و برخی هم به صورت کم¬رنگی بر هویت تأکید می-کردند. امام خمینی همان¬گونه که به دنبال احیای هویت اسلامی بودند، توسعه نیز در گفتمان وی از جایگاه ویژه¬ای برخوردار بود، توسعه¬ای که در چارچوب هویت اسلامی تعریف می¬شد. نظریه سیاسی امام منحصراً در قالب و شکل اسلامی مطرح می¬شد و همین امر موقعیت و ویژگی ممتازی به امام خمینی در جنبش اسلام¬گرایی درجهان اسلام می¬دهد (بابی سعید، 1976م، ص 109- 105).
دکتر شقاقی در بخشی از کتاب «امام خمینی راه‌حل جدید جهان اسلام»، امام را این¬گونه معرفی می‌کند: «امام خمینی مظهر جریانی نو بود که اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی مطرح می‌کرد تا از طریق برپایی حکومت اسلامی، همه ابعاد زندگی و مشکلات آن را حل و فصل نماید». آن¬گاه که روشنفکران و مبارزین برای تداوم کار خود و توجیه پیروان خویش به ناسیونالیسم و مکاتب فکری چپ‌گرایانه روی می‌آوردند،‌ انقلاب اسلامی را نمونه‌ای جدید از تمدن بشری دانسته که پایان کار اندیشه‌های لائیک و همه دیگر انواع اندیشه‌هایی را که می‌خواستند جایگزین اسلام شوند اعلام کرد» (شقاقی، 1979م، ص37).
حضرت امام خمینی(ره) معلم بزرگ بیداری اسلامی بود که در طول دوران مبارزه و رهبری با بیان سخنان و رهنمودها و مواضع خود زمینه¬های رابطه را در میان ملتهای مستضعف و مسلمان فراهم آورد. و با نگاهی همه جانبه نظریه بیداری اسلامی را تبیین کرد و به ابعاد گوناگون آن پرداخت. ایشان  شاخصه¬های بیداری اسلامی و موانع آن را آموزش دادند که ما در اینجا به برخی ازآنها اشاره می¬کنیم.
د) الزامات تحقق  بیداری اسلامی از نگاه امام خمینی(ره)
1- آگاهی و انسجام ملت
ضرورت بیدارى ملتها از جمله مباحثى بود که حضرت امام(ره) براى شروع مبارزه آن را شرط لازم برشمرده و معتقد است: «باید با ملتها در میان گذاشت؛ همان‌طورى که در ایران، ملت ایران بود که فاجعه‌اى که براى اسلام به دست آمریکا و سرسپردگان او که رژیم منحوس پهلوى است پیش مى‌آمد، همین جوانهاى ایران بودند و همین ملت ایران بود ... و همین جوانهاى بسیج و عشایر ایران بودند که با هم وظیفه فهمیدند، بیدار شدند و با هم مشتها را گره کردند و با مشت، تانکها را از صحنه بیرون کردند. تا ملتها یک چنین بیدارى پیدا نکنند و تا ملتها یک هم¬چون انسجامى پیدانکنند، باید بدانند که محکوم به حکومتهاى فاسد و محکوم به آمریکاى جنایتکار و سایر ابرقدرتها هستند. با داشتن آن همه ذخایر، آن همه امکانات» (امام خمینی،1374ش، ج۱۶، ص ۳۲۵).
2- تکیه بر اسلام در مبارزات علیه قدرتهای شیطانی
با افزایش مشکلات مسلمین، بیشتر روشنفکران اسلامی به این نتیجه رسیدند که تنها راه مقابله بامشکلات(اعم ازاستبداد، استعمار و...) روی آوردن دوباره به اسلام اصیل و ناب است. و ریشه بدبختیها دوری از اسلام اصیل است(موسوی،1390ش، ص3). و این همان نکته¬ای است که مورد تأکید امام(ره) بود، بیداری امتهای مستضعف و مسلمانان تحت ستم در گرو مطرح کردن اسلام¬خواهی آنها است و به پیروزی اسلام اعتقاد کامل داشتند: «من با اطمینان می‌گویم اسلام ابرقدرت را به خاک مذلت می‌نشاند. اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده‌ی خود را یکی پس از دیگری برطرف وسنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد» (همان، ج20، ص118).
طرح این آرمان امام، منوط به داشتن قدرت نیست، مسئله¬ای که عده¬ای را دچار تردید و شبهه می¬کرد: گروهی گمان می¬کنند که چون ما قدرت حاکم کردن اسلام و عدالت را در جهان نداریم، پس وظیفه¬ای هم بر عهده نداریم غافل از آن که انبیای الهی نیز آرمانهایی را مطرح نموده¬اند که امکان تحقق آن در عصر و زمانشان نبوده¬است اما با بیانی روشن این شبهه را پاسخ می¬دهند (ورعی، 1378ش، ص279).
3- دعوت به ایمان و وحدت اسلامی
وحدت اسلامی، تنها راه مبارزه با مستکبران، و عامل اصلی در رهایی ملتهاست. امام خمینى رحمه‌الله در این‌باره می‌گویند: «ما به خواست خدای تعالی با آن‌که بی‌ساز و برگ بودیم و ملت ما در دستش از تفنگ و آلات جنگی چیزی نبود، به واسطه‌ی قدرت ایمان و وحدت کلمه بر قوای طاغوتی غلبه کردیم. و من امیدوارم که همه‌ی ملتهای اسلامی بپاخیزند و با وحدت کلمه و با توجه به اسلام و قدرت ایمان، بر اجانب و بر کسانی که می‌خواهند این ملتها را همیشه در تحت اختیار و سلطه‌ی خود داشته باشند غلبه کنند. رمز پیروزی مسلمین در صدر اسلام، وحدت کلمه و قوّت ایمان بود. باید با قوای کفر به قدرت اسلامی مبارزه کنیم و دست تبهکاران را از ممالک خودمان دور کنیم. اگر وحدت کلمه‌ی اسلامی بود و اگر دولتها و ملتهای اسلام به هم پیوسته بودند، معنا نداشت که قریب یک میلیارد جمعیت مسلمین زیر دست قدرت‌ها باشد. اگر این قدرت، قدرت بزرگ الهی مُنْضَم بشود به قدرت ایمان و همه با هم برادرانه در راه اسلام قدم بردارند، هیچ قدرتی بر آنها غلبه نخواهد کرد (امام خمینی، 1383ش، ص ۱۸ و ۱۹).


*((لطفا نظر بدهید ممنون))*

نظرات شما عزیزان:

حمیدرضا رجبی
ساعت10:24---3 اسفند 1392
سلام دستت درد نکند پسر دایی جان وابت مطالب راستی خوبی راستی چرا برای وبتون اهنگ نزاشتید پس معلوم شد وب من بهتره اگه می خای وب منو ببینی داخل بلاگفام اسم وبم اسلام دینی عالی است www.hamid9012.balogfa.comاست
پاسخ:بازدید کننده عزیز آهنگ و صدا سرعت لود را کاهش داده و موجب کاهش رتبه سایت درنظر گوگل میشود و آهنگ و صدا گذاشتن از کار های نویسندگان ووبلاگ نویسان اولیه و تازه کار میباشد.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: بیداری اسلامی، ،
:: برچسب‌ها: بیداری اسلامی2, بیداری اسلامی, اسلام, اسلام بیداری, اسلام بیدار, بیدار, امام هامنه ای, khamenei, سیدعلی خامنه ای, خامنه, مشهد, khamenei, ir, اسلام بیداراست, مرگ بر چشمان حسوداسلامی, ,
نويسنده : محمدرضادلاویز
تاريخ : یک شنبه 24 آذر 1392